Rollspel 2016

2016

Frågor om något? Använd  frågeformuläret på anmälningssidan!

Two Rooms and a Boom

Arrangör: Peter Haraldsson
Deltagare 6-30
Tid: Fredag 18:30-22:00
Spellängd: 15 minuter

Ta en grupp människor – ge dem varsin hemlig roll – dela slumpmässigt in dem i två rum – och lägg till en BOMB!

Deltagarna får var sin roll som delar in i dem två lag, ett blått och ett rött. Det blå laget har en president, det röda laget en självmordsbombare. Övriga deltagare har också olika specialroller. Spelet pågår sedan i fem ronder som är tidsbestämda, så att varje spel tar 15 minuter effektiv speltid. Mellan varje rond utses en eller flera deltagare som får byta rum, och efter den femte och sista ronden så kontrolleras om presidenten och självmordsbombaren befinner sig i samma rum, då vinner rött lag, eller om de är i olika rum, då vinner blått lag.

Under spelet får deltagarna prata med varandra för att försöka lista ut vem som är vem och vilka lag man tillhör. Det är också tillåtet att visa hela eller delar av sin roll för att utbyta information med övriga deltagare. Kanske är du spionen, som springer runt med “fel” färg på ditt kort och samlar information om motståndarlaget, eller utkastare som kan tvinga personer att byta rum? Det finns också roller som står utanför spelet mellan rött och blått! Du kanske är älskarinnan som vinner spelet genom att vara där presidenten är när femte ronden är över, så länge frun inte är det!

Drop in – inga förkunskaper behövs – varje spelomgång är 15 minuter effektiv speltid – funkar på grupper mellan 6 och 30 deltagare!


Dread

Arrangör: Peter Haraldsson
Deltagare: 3-5
Tid: Lördag 22-02
Spellängd ca 4 timmar
Föranmälan: På konvent.

Dread är ett tärningslöst rollspelssystem som istället använder ett torn av träklossar för att avgöra framgång eller förlust. Detta rollspel bygger inte på kampanjer där man levlar sin karaktär mellan äventyren utan är istället ett cinematiskt system där vi tillsammans skapar berättelsen och frågan snarare är vem eller vilka som kan överleva till slutet av scenariot. Om man vill se ett exempel på hur det fungerar kan man titta på TableTop på YouTube där de spelar ett scenario i det här systemet.

Systemet lämpar sig för en spelgrupp på 3-5 personer som gillar att berätta en historia och tar cirka 4 timmar. Välkommen!

Scenario:

Pyjamaspartyt skulle ha blivit höjdpunkten i din barndom när du plötsligt väcktes av snyftningar. Är det här förresten ens rätt hus?

Info om scenario har inkommit! Föranmälan på Konventet.

I Ljusets Tjänst

Arrangör: Spelföreningen Nifelfang
Deltagare: 3-9
Tid: Ej fastställt ännu.
Spellängd: ca 5 timmar inklusive genomgång
Plats: Nifelfangs rollspelspaviljong
Föranmälan: nifelfang@live.se

Hundratals år har passerat sedan Imperiets fall. Efter en lång tid av oro har nu en handfull starka kungadömen framträtt runtom på Kontinenten. Trots kulturella skillnader råder relativt fredliga förhållanden både inom och mellan kungadömena. Den ökade säkerheten har medfört att städer, handel och kultur återigen har blommat upp. Den nya tidens stabilitet är dock inte endast härskarnas förtjänst. I var och en av städerna reser sig magnifika helgedomar likt eviga monument över Ljusets kyrka och den betydelse som denna har haft för samhället.

Ännu råder dock viss mån av oro på Kontinenten. Vissa regioner härjas av konflikter och på landsbygden är osäkerheten alltjämt stor, särskilt i de områden där kyrkan saknar inflytande. Den ständiga strävan efter mer makt och inflytande har lett till ränksmidanden såväl som uppror. Det viskas om att det på sina håll finns de som till och med har slagit sig i lag med mörkrets krafter för att uppnå sina mål. I sådana oroliga områden sprider sig skrock och skrönor som löpeldar.

Kyrkan tiger dock inte stilla under dessa omständigheter. Ett antal kyrkoordnar med särskilda befogenheter har bildats i syfte att krossa alla former av hot mot kyrkan. Dessa ordnar driver i grunden missionärsverksamhet men har i många fall även medlemmar som tränats i att hantera kättare såväl som politiska motståndare.
Trots rigorös träning är även den mest nitiske aposteln i grunden mänsklig. Ibland går inte allt enligt planerna – och vissa situationer kan man helt enkelt inte förbereda sig på.

I Ljusets Namn är ett nyskrivet rollspelsscenario som invigs under Kattcon 2016. Förbered dig på ett klassiskt skräckscenario i 1400-talsmiljö, med extra utrymme för internt spel inom gruppen. Spelarna gestaltar kyrkans utsända som sedan en tid tillbaka har utfört olika uppdrag i Ljusets tjänst. Utöver präster består de spelbara rollerna även av soldater, vildmarkskunniga och ”problemlösare” av olika slag.

Inspectres

Arrangör: Anders Hällzon
Deltagare 3-5
Tid: lördag 16:00-19:00
Spellängd: ca 3 timmar
Föranmälan: Hör efter i receptionen!

Ta Ghostbusters. Ta också Big Brother. Slå ihop dem. Nu har du Inspectres

Inspectres är ett detektivrollspel där spelarna inte huvudsakligen ska fundera ut vad spelledaren har hittat på, utan de får istället ganska fria händer att beskriva vad de ledtrådar de hittar betyder. När de har samlat in tillräckligt många ledtrådar närmar sig fallet sin upplösning, och Inspectres kan casha in arvodet, skicka personalen på välförtjänt semester där de får hämta sig efter de saker de sett, och sen börjar cirkeln om.

Vi spelar ganska vanliga människor som tagit anställning på Inspectres. En stor portion humor uppstår av kombinationen vanliga människor med vardagliga problem som utreder övernaturliga händelser och reagerar som normalfungerande individer på detta, samtidigt som helt ordinär byråkrati ibland sätter käppar i hjulen för utredningen.

Kort sagt ett skräck/humorrollspel för 3-5 spelare. Välkomna!


Zombie Cinema

Arrangör: Anders Hällzon
Deltagare 2-5
Tid: lördag 12:00-15:00
Spellängd: ca 3 timmar
Föranmälan: Hör efter i receptionen!
Mer info om spelet: http://www.arkenstonepublishing.net/zombiecinema

Zombie Cinema är ett spelledarlöst samberättarspel på temat zombieapokalyps. Vi bygger rollpersoner som befinner sig tillsammans i någon pressad men inte nödvändigtvis dödlig situation. Sedan kommer zombies in i bilden och komplicerar läget. I slutet kommer några att dö och kanske några att lyckas fly.

Vi använder ett spelbräde, där en zombiepjäs befinner sig i ena änden, spelarnas pjäser befinner sig nära mitten, och flyktvägen ligger i andra änden. Vid varje konflikt kommer det att slås tärning, och vinnaren flyttar närmare flyktvägen medan förloraren flyttar närmare zombies. Emellanåt får också zombies närma sig spelarna. När en spelarpjäs möter zombiepjäsen får ni själva gissa vad som händer…

Fokus ligger alltså på relationer mellan rollerna, som i den bättre sortens zombiefilm. Hjältar och skurkar kommer att utkristalliseras i spel och möta sina öden enligt genrens regler – utan någon som helst högre rättvisa.


Comments are closed.